מי יגן על הלא מעשנים?
מי יגן על הלא מעשנים?

אתמול עלה לי הסעיף…
יצאנו לחגוג בקטנה את St. Patrick’s Day בשוק הפשפשים ואז בעצם שמתי לב לכך שהחוק למניעת עישון במקומות ציבוריים הוא נגד הלא מעשנים עקב אכיפתו החלקית (במקרה הטוב) או אי אכיפתו כלל (בשיגרה).

אם לא ידעתם, החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים נולד בשנת 1983! כן, ממש מזמן. וכבר במזמן הזה אף אחד לא שם עליו.
לא רשויות החוק, לא רשויות האכיפה וגם לא הציבור.
החוק שודרג עם השנים, נוספו לו תוספות שלכאורה אמורות להגן על הלא מעשנים, אבל בפועל, עקב אוזלת יד הרשויות ושימת ז_ן של הציבור, החוק, כמה אבסורד, הוא נגד הלא מעשנים וכולא אותם  בגטו כשהגטו הזה, במקרה טוב הוא פנים המסעדות/ברים וכו’.

ניסיתם פעם לשבת, כלא מעשנים הסובלים מעשן הסיגריות, ברחבות הפתוחות או בחלקים החיצוניים, או במרפסות של מסעדות, ברים, פאבים וכו?
הרי מיד אופפת אתכם עננה כבדה ביותר של סיגריות ומחסלת לכם את הנאת הבילוי.
מה נשאר לכם? לשבת בחלק הפנימי של המסעדה גם אם בחוץ יום שמש יפה באמצע החורף, ולא, לא תוכלו להנות מאור היום והשמש רק כי אתם לא מעשנים.

מהי לשון החוק?
בסעיף 11 לתוספות לחוק נכתב במפורש:

מסעדה, מזנון, בית קפה, לרבות כל בית אוכל, בית משקה, מועדון, דיסקוטק או מקום אחר שבין עיסוקיו הגשת מזון או משקאות (כולם להלן – בית אוכל), למעט חדר נפרד לחלוטין, אם קיים, שהוקצה לעישון בידי הנהלת בית האוכל במפורש, אם הוקצה, ובלבד שיש בו סידורי אוורור תקינים והעישון בו אינו גורם למטרד בחלקים אחרים של בית האוכל ושטחו אינו עולה על רבע של השטח הפתוח לציבור; הוראות פרט זה יחולו גם על אזור הנמצא מחוץ למבנה בית האוכל ומשמש אותו (להלן – אזור), למעט חלק של האזור שהוקצה לעישון בידי הנהלת בית האוכל, אם הוקצה, ובלבד שאותו חלק של האזור שהוקצה לעישון אינו מקורה בדרך כלשהי, ומתקיים לגביו אחד מאלה:
(1) שטחו אינו עולה על 15 מ”ר; או
(2) שטחו רציף ואינו עולה על רבע של שטח הישיבה מחוץ למבנה ושאר האזור שמור ללא מעשנים וסומן בבירור שהעישון בו אסור.

ובפועל???
בפועל, נסו למצוא לי מסעדה, בר, פאב בו לא מעשן יכול לשבת לו בנחת בחוץ באזור המוגדר ללא עישון והמסומן כך.

בסעיף 13 לחוק עצמו כתוב:

שר הבריאות ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, באישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, להתקין תקנות לביצועו לרבות תקנות לביצועו לרבות תקנות בדבר דרכי פיקוח על ביצועו.

אז כבוד השר ליצמן, איפה אתה?
אתה הרי פועל רבות בהמון תחומים אבל בתחום שנחשב לאחד המסוכנים לבריאותנו אתה נעלמת. והרי ידוע שעישון פסיבי מסוכן מאוד ללא מעשנים.
באתר של המשרד שאתה ממונה עליו מופיע הסטיקר הזה:

הבדיחה של משרד הבריאות
הבדיחה של משרד הבריאות

אבל אתה לא עושה כלום בנידון!!!!

באתר עמותת “אוויר נקי” ישנם אמנם הסברים כיצד ניתן להגיש תלונות וכו’ נגד בתי עסק העוברים על החוק. אבל התופעה כל כך גדולה שבלי אכיפה רחבה ע”י המדינה ורשויות החוק העצות שבאתר שלהם ובעמוד הפייסבוק שלהם רק מעלות חיוך עצוב.

על המשרד להגנת הסביבה בכלל אינני מדבר כי הם אינם טורחים לענות אפילו לפניות הציבור (במקרה הזה פניות שלי). העיקר שבראש העמוד שלהם מופיע מדד זיהום האוויר… עצוב.

אמרה לי זוגתי אתמול: אבל הרוב מעשנים פה ובכלל בכל מקום, ומעט יותר הם הלא מעשנים.
לא נכון! שהרי הלא מעשנים לא יגיעו למקומות האלה כי כרגע הם סגורים בגטאות שלהם בחלקים הפנימיים של המסעדות ובתי עסק שעדיין מקפידים על החוק והם לא רבים.

אז מה עושים כדי שזה ישתנה???
אשמח לתגובות/הצעות ושיתופים.

[qrcode]

תגובות בפייסבוק:

תגובות

2 תגובות

  1. צריך לנהוג באמצעים של הגנה עצמית נגד זה ,זו תקיפה כמו כל תקיפה אחרת ,לא צריך להפעיל כח על המעשנים אלא פשוט להתייחס לזה כמו למה שזה,תקיפה

    דור

אהבתם? לא אהבתם? אשמח לתגובה

%d