פרשת האלטרוקסין
פרשת האלטרוקסין

קיבלתי היום עדכון ממוני מרדכי, העובד עם עו”ד יעקב דוידוביץ (מגיש התביעה הייצוגית) לגבי סטטו סירוב משרד הבריאות להעביר מידע בנוגע לליקויים באלטרוקסין.להלן העדכון:

משרד הבריאות מסרב לגלות את יישום המלצות ועדת הבדיקה שנשלחה ליצרן האלטרוקסין בגרמניה

ביום 14/7/13 התקיימה ישיבה מקדמית הנוגעת לעתירה המנהלית לקבלת מסמכים על פי חוק חופש המידע כנגד משרד הבריאות בפרשת האלטרוקסין.

העותרת הינה אחת המבקשות בתביעה היצוגית בנושא האלטרוקסין  ויוצגה ע”י עו”ד איתן פלג ועו”ד יעקב דוידוביץ.

במסגרת הדיון נעתר משרד הבריאות להעביר את פרוטוקול השימוע שהתייחס לרוקחת הראשית מטעם יצרן התרופות גלקסו. וכן פרוטוקולים של משרד הבריאות שעל בסיסו בין היתר נערך דוח משרד הבריאות הנוגע לפרשה הנ”ל.

מתוך הפרוטוקולים ניתן ללמוד כי הרוקחת הראשית של חברת גלקסו העבירה דוח שלם בן אלפי עמודים למשרד הבריאות (כחלק מהליכי רישום התרופה החדשה שבדיעבד גרמה לתופעות לוואי קשות), אולם היא נמנעה מלהתריע ביחס לתופעות הלוואי שהיו למשתמשי התרופה החדשה בניו זילנד שאירע כשנה לפני משלוח הדוח.

זאת כאשר אנשי משרד הבריאות רואים את העברת המידע המתריע כחובה בסיסית של הרוקח האחראי, אשר מבקש לרשום את התרופה החדשה, כפי שעולה מהפרוטוקולים הפנימיים.

[pullquote align=”left” textalign=”right” width=”30%”]
אלטרוקסין – כל מה שרציתם לדעת על התביעה הייצוגית
בהתכתבותי עם עו”ד דוידוביץ, לאחר שביקשתי ממנו עדכונים לגבי התביעה לצורך פרסום פה בבלוג, הוא ציין שהוא רואה חשיבות רבה לפרסום זה…
המשיכו לקרוא…
[/pullquote]

לאחר שיצא דו”ח משרד הבריאות בפרשה, פעל משרד הבריאות כטענתו ליישום הדו”ח. במסגרת זאת, ניתן פרסום באינטרנט ליישום דו”ח משרד הבריאות בפרשה. אחת ההמלצות התייחסה ל עובדה כי “משלחת של המשרד שיצאה לגרמניה. בביקורת במפעל הייצור של (ייצרן התרופה) החברה התבקשה לחזור על מבחני הביקורת של התכשיר החדש על מנת למצוא את התוצאות”.

במסגרת העתירה נתבקש משרד הבריאות להעביר את המסמכים הנוגעים לבדיקה בגרמניה, אלא שמשרד הבריאות לא שש לחשוף את הבדיקה בטענות של חסיון מסחרי וגם כאשר נתבקש משרד הבריאות להעביר דו”ח מעובד (דהיינו תוך השחרת החומר החסוי מבחינה מסחרית), נמנע משרד הבריאות בשלב הזה להעביר את ממצאי הבדיקה בגרמניה.

יוצא מכאן שהרשות הציבורית האמורה לתת מידע לציבור ובמיוחד לציבור המשתמשים בתרופה מתנער ממתן מידע ביחס לממצאים שנמצאו בגרמניה. זאת כאשר הבדיקה אמורה להידרש למכלול הרכיבים ששונו בפורמולה החדשה לרבות רכיבים פעילים ומשאיר את הציבור בחשיכה, לרבות בחולים הממשיכים לצרוך את התרופה במינונים אחרים ואינם יודעים באמת מה השינוי האמיתי שחל בה.

במסגרת הדיון, בוועדה העבודה של הכנסת אשר התייחסה לדוח משרד הבריאות, ציינה נציגת משרד הבריאות עו”ד נילי חיות דיקמן כי “מבחינת משרד הבריאות יש אפשרות לנקוט בצעדים מנהליים ואנחנו נשקול לעשות את אותו בירור מול החברות (פריגו וגלקסו) וננקוט צעדים מנהליים מול בעלת  הרישום . לרבות הליכי  התליית רשיון”.

למרות זאת, הסתבר בדיון הנוגע לעתירה המנהלית (שבה נתבקשו מסמכים בנוגע להליכים אלו) כי כהודיית פרקליט משרד הבריאות,  אין הליכים כאלה.  מכאן  שבניגוד לנמסר לוועדת העבודה בכנסת, משרד הבריאות לא נקט בהליכים כלל לרבות בהפעלת שיקול דעת להפעלת ההליכים.

לדברי עו”ד יעקב דוידוביץ אשר מוביל את התביעה הייצוגית, השורה התחתונה היא שמשרד הבריאות הוציא דוח אך נמנע מלהציג את מלוא העובדות הרלוונטיות הנוגעות למכלול הפרשה ובכלל זה לנושא של שינוי הפורמולציה שנעשתה ובמיוחד אם מדובר ברכיבים פעילים או לא כאשר הוא מסתיר מהציבור את המידע שנאסף בגרמניה.

רקע

כאמור, לפני כחצי שנה, בעקבות סירובו של משרד הבריאות להעביר מידע למטופלים, עתרו מגישי התביעה הייצוגית בפרשת האלטרוקסין, לבית המשפט המחוזי,  על-מנת שזה יורה למשרד הבריאות להעביר לידיהם את המידע והמסמכים המלאים שעמדו בפני צוות הבדיקה המיוחד, שחיבר את הדוח בעניין השינוי הפורמולציה של תרופת האלטרוקסין. בין היתר מתבקש המידע שהתקבל מחברות התרופות, מקופות החולים, פרוטוקולים שונים שעלו במהלך הבדיקה וכל מידע אחר הנוגע להליכים שננקטו על-ידי משרד הבריאות בפרשה.

לטענת עורך הדין המוביל את התביעה הייצוגית, עו”ד יעקב דוידוביץ, משרד הבריאות נמנע עד היום מלהעביר את המידע הנוגע להשעיה זמנית בלבד של הרוקחת מטעם פריגו וחברת GSK.

משרד הבריאות גם נמנע מלהעביר לידי החולים המטופלים באלטרוקסין ולידי באי-כוחם את המסמכים והחומר המלא שעמד בפני צוות הבדיקה המיוחד שהוקם בעקבות חשיפת מחדל האלטרוקסין ובעקבות הגשת התביעה הייצוגית בפרשה.

לדבריו, משרד הבריאות התבקש גם להמציא את המסמכים הנוגעים להליכי השימוע וכן מידע הנוגע לדוחות הביקורת על היצרן בגרמניה. עוד הוסיף כי כל שמשרד הבריאות הסכים להעביר לידיו עד כה הוא תוכן ההחלטה הנוגעת להשעיית הרוקחות, אשר לא נמסר כלל לציבור.

זאת לאחר שמשרד הבריאות קבע שהוא שוכנע ביחס לרשלנות הרוקחות הראשיות בחברות פריגו ו- GSK.

עוד הוסיף כי העותרים תמהים על כי משרד הבריאות בדרך זו מסתיר מידע מכלל הציבור, לרבות הנפגעים המונים מעל לרבע מיליון איש, ובדרך זו, בין אם בצורה ישירה או עקיפה, עושה יד אחת עם חברות התרופות ואף יותר מזה- לא מממש את החלטותיו כפי שנקבעו במסגרת דוח צוות הבדיקה שהוקם במשרד הבריאות מיד לאחר גילוי הפרשה.

משרד הבריאות לא מיישם את החלטותיו שלו ביחס ליישום דוח הבדיקה.

התביעה הייצוגית בעניין האלטרוקסין שהוגשה בשנה שעברה מוערכת בסכום של 4.5 מיליארד שקלים. התביעות הוגשו בשם קבוצות צרכנים הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס, הצורכת לשם כך את תרופת האלטרוקסין.

מידע נוסף תמצאו גם כאן.

[qrcode]

תגובות בפייסבוק:

תגובות

אהבתם? לא אהבתם? אשמח לתגובה

%d