מצטערים, סגור? או אולי קנס עדיף?
מצטערים, סגור? או אולי קנס עדיף?
חוק המרכולים עבר היום בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ישראל.
על מה המהומה?

האמת? גם לי לא ברור.
כי הרי אין בחוק זה שום דבר חדש שלא היה קיים בחוק שעות עבודה ומנוחה משנת 1951!!! ושנוספו לו תיקונים רבים במהלך השנים.
גם בחוק העתיק הזה, בסעיפים 9 ו- 12 מוזכר במפורש שאין להעסיק עובד במנוחה השבועית שלו אם לא הותרה אופן חריג.
בסעיף 9.א. כתוב במפורש:

בימי המנוחה הקבועים כמשמעותם בפקודת סדרי השלטון והמשפט, תש”ח-1948, לא יעבוד בעל בית מלאכה בבית מלאכתו, ולא בעל מפעל תעשיה במפעלו, ולא יסחר בעל חנות בחנותו.

ובהחרגה בסעיף 12:

שר העבודה רשאי להתיר העסקת עובד בשעות המנוחה השבועית, או בחלק מהן, אם הוא משוכנע שהפסקת העבודה למנוחה השבועית לכולה או לחלק ממנה, עלולה לפגוע בהגנת המדינה או בבטחון הגוף או הרכוש, או לפגוע פגיעה רבה בכלכלה, בתהליך עבודה או בסיפוק צרכים שהם, לדעת שר העבודה, חיוניים לציבור או לחלק ממנו.

אז על מה המהומה בחוק המרכולים אתם שואלים?
לדעתי, כל הסיפור מתחיל ונגמר ברלוונטיות של ש”ס.
הפושע המורשע שיושב בראש מפלגת המיעוט הזו, אריה מכלוף דרעי, חש כנראה בירידת קרנה של המפלגה הזו, שמפלגת בין אוכלוסיות, מוצאים, זרמים ועוד, והחליט להחזיר אותה להיות במרכז העניינים בכל מחיר.
הוא יזם את הצעת החוק הזו יחד עם עוד חוק של שמירת המסורת, כדי למנוע עבודות על הרכבת בשבת, לדוגמא.
בחוק הזה, כפי שהזכרתי אין שום דבר חדש.

אבל מה?

אם הפושע מעלה את קרנה של מפלגתו הרי לא ייתכן שהמתנגדים, גם בקואליציה ובעיקר באופוזיציה, יישבו בשקט, כי אז בוחריהם יאמרו שהם לא עושים כלום כדי לעצור את הכפייה הדתית.
וכך קמו ליברמן וסיעות האופוזיציה והחלו להרעיש עולמות כנגד החוק שממילא אינו רלוונטי כי הוא כלול בחוק אחר מזמן.
התשקורת כמובן עטה על האוצר הזה ומעלה לעצמה את הרייטינג בכתבות אינסוף כגון זו באתר YNET עם הכותרת המדהימה: מה ייפתח ומה ייסגר בשבת?
ואחריו לא מפגר בהרבה אתר דה-מרקר שממש מנסה לשכנע אתכם שהרבה הולך להשתנות למרות ששוב, כלום לא באמת ישתנה וכל מה שאתם מנסים לעשות שם בדה-מרקר זה להשיג עוד קליקים.

ומה באמת?
הרי את חוק שעות העבודה והמנוחה העתיק אף אחד לא אוכף. ובמקרה שיש אכיפה, מעדיף בעל העסק לשלם את הקנס ולעשות קופה גדולה עשרות מונים מאשר הקנס.
כך יהיה גם פה, במיידי, לא יקרה כלום. ולטווח הארוך… עוד יותר כלום. במקרה הגרוע מי שעינו צרה יתלונן, יישלח פקח לאותו בית עסק ואני בטוח שבעל אותו בית עסק ישלם את הקנס וימשיך לפתוח.

מהומה רבה על לא מאומה, כבר אמרתי?

[qrcode]

תגובות בפייסבוק:

תגובות

אהבתם? לא אהבתם? אשמח לתגובה

%d