לאן הלכה הפרטיות, מיקרוסופט?
לאן הלכה הפרטיות, מיקרוסופט?

בהמשך לפוסט הקודם שלי על מערכת ההפעלה החדשה מבית מיקרוסופט החלטתם לשדרג ל- Windows 10. החלטה נבונה. מערכת יציבה מאוד, מיקרוסופט הפיקו לקחים מה- 8.1 ושיפרו את הבעיות בגירסה 10. אבל מה קרה בדרך לפרטיות שלכם ואיך תגנו עליה בחזרה.

הגעתה של Windows 10 למחשבי המשתמשים מלווה בשערורייה הנוגעת לסדרה של הרשאות והגדרות ברירת מחדל שעלולות להעמיד את פרטיות ואבטחת המשתמשים בסכנה.

[pullquote]
רשמים ראשונים מ- Windows 10 וכמה טיפים.
בשימוש של יומיים ראשונים המערכת עובדת חלק, מהר מאוד, וכמעט לא נתקלתי בבעיות.
אם בשלב ההתקנה אישרתם את כל הגדרות ברירת המחדל תצטרכו לעשות התאמות שונות.
בין ההתאמות נמצאת אחת מעצבנת במיוחד והיא של…
המשיכו לקרוא…
[/pullquote]

תכונות כגון WiFi Sense, שיתוף רוחב פס בין משתמשים אקראיים באינטרנט כדי לאפשר הורדה של המערכת ועדכונים אוטומטיים, עלולים לגרום למצבים לא נעימים: המידע שלכם משותף בניגוד לרצונכם עם מיקרוסופט, משתמשים אחרים או אפילו האקרים.

אמנם תנאי השימוש של מיקרוסופט מציינים בפירוש שכל המידע שאתם מאחסנים על התקני ווינדוס זמין לחברה לגישה מלאה, משמורת וכמובן שיתוף כאשר “אנו מאמינים שזה הכרחי”, לשון ההסכם. אם אתם לא מעוניינים לתת למיקרוסופט את הפריווילגיה לבלוש אחריכם, ישנן סדרה של פעולות שמאפשרות לכם לנטרל את רוב ההגדרות האלה.

WiFi Sense

מאפשרת לכם להתחבר לכל רשת אלחוטית אליה חבר שלכם התחבר לפניכם. זה כאמור יכול להיות שימושי. אך זה גם אומר שהסיסמאות גישה לרשתות אלחוטיות – כולל אלה שבמשרד או בבית – זמינות לצד שלישי ללא שליטה.

כדי לנטרל את WiFi Sense עליכם לגשת לאפליקציית ההגדרות (Settings app) -> לגשת ל- Network and Internet -> ול- Manage WiFi settings, במסך שמופיע לכם יש להסיר את סימני ה-V מכל התיבות. עם זאת על מנת לנטרל את התכונה לחלוטין, יש להוסיף את המילה ” _optout” בסיום מזהה הרשת האלחוטית שלכם (SSID).

כבו את ה- Wifi Sense
כבו את ה- Wifi Sense

שיתוף רוחב פס

מיקרוסופט מצאה שיטה לחסוך לעצמה עלויות רוחב פס על חשבונכם. התכונה הזו היא מעין רשת שיתוף קבצים שמאפשרת לחברה להשתמש בחיבור שלכם על מנת לאפשר הורדה של עדכוני מערכת למשתמשים אחרים. בשביל לנטרל את התכונה הזו, גשו להגדרות -> משם ל- Update and Security -> בחלונית Windows Update הקליקו על Advanced options -> גללו את החלון למטה ושם תחת Choose how updates are delivered וכבו את התכונה Updates from more than one place או שתשנו אותה לשיתוף רק עם מחשבים ברשת המקומית שלכם שאלו בדרך כלל מחשבים בבית או במקום העבודה שאתם סומכים עליהם.

שינוי הגדרות שיתוף רוחב הפס לעדכונים
שינוי הגדרות שיתוף רוחב הפס לעדכונים

ביטול הגדרת עדכונים אוטומטיים

כאן לא מדובר בפרצה אמיתית, אלא בתכונה שמאפשרת למחשב להתקין את העדכונים אוטומטית, לא תכונה רעה לכשלעצמה. הבעיה היא שכאשר יש לכם מסמך פתוח בוורד או באקסל למשל והמחשב מבצע אתחול באמצע הלילה, אתם עלולים לאבד מידע מבלי שתרצו. בשביל לפתור את הבעיה, לכו להגדרות -> עדכונים ואבטחה (Update and Security) -> הקליקו על אפשרויות מתקדמות (Advanced options) -> משם בתפריט הגלילה תחת Choose how updates are installed בחרו ב- Notify to schedule restart. כך Windows לפחות תעדכן אתכם לפני שהיא מבצעת אתחול.

שנו לפי הסימון
שנו לפי הסימון

Getting to know you

אחת התכונות המטרידות ביותר של Windows 10 מאפשרת למיקרוסופט לאסוף שלל פריטי מידע אישי שלכם, החל מדגימת הקול שלכם, עבור דרך כתב היד וכלה באנשי קשר, פגישות בלוח השנה או היסטוריית ההקלדה שלכם (כן, מיקרוסופט התקינה keylogger במערכת שלה). התכונה הזו מיועדת לקורטנה, אבל בינינו – אין שום סיבה שהיא תדע עליכם יותר מאשר בת או בן זוגכם. היכנסו להגדרות -> משם לפרטיות (Privacy) -> הקליקו על Speech, inking and typing -> הקליקו על Stop getting to know me.

חובה לבטל אלא אם אתם ממש לא חרדים לפרטיות שלכם
חובה לבטל אלא אם אתם ממש לא חרדים לפרטיות שלכם

נטרול פרסום ממוקד

כמו גוגל, גם מיקרוסופט הבינה שמידע פרסומי ושיווקי ממוקד יכול להכניס הרבה כסף. מערכת הזיהוי של מיקרוסופט עובדת בדומה למקבילתה מבית גוגל ומרכיבה פרופיל משתמש עם מזהה (ID) ייחודי, לא ניתן לנטרל אותו לחלוטין, אך אפשר למנוע מהחברה למכור את המידע לגורמי צד שלישי (תיאורטית). היכנסו להגדרות -> פרטיות -> לשונית General (כללי) -> כבו את האפשרות Let apps use my advertising ID for experiences across apps. הטריק הזה לא עובד עם הדפדפן החדש Edge, אז כדי לנטרל גם אותו היכנסו לקישור זה.
ואם כבר הגעתם לחלון ה- General כבו גם את יתר ההגדרות כפי שסימנתי בתמונה.

כבו את המסומנים
כבו את המסומנים

מניעת גישה למיקום, למיקרופון ולמצלמה מאפליקציות

כמו בכל סמארטפון, גם בווינדוס אפליקציות יכולות לגשת למיקום, למצלמה או למיקרופון שלכם. עם זאת, כאן מדובר גם במחשב, ולא רק בסמארטפון או בטאבלט, כך שהפרצה עלולה להוות פרצת פרטיות די רחבה. לניטרול: הגדרות -> פרטיות -> לשונית מיקום (Location) ושם כבו את כל האפשרויות. וכן, גם במחשב נייח ניתן לגלות את מיקומכם למרות שאין לו GPS או רשת אלחוטית, באמצעות כתובת ה-IP שקיבלתם מספק האינטרנט שלכם.

כבו את המיקום
כבו את המיקום

את אותה פעולה יש לבצע בלשוניות מצלמה (Camera) ומיקרופון (Microphone). כאן תוכלו להחליט אם לכבות באופן גורף או רק לאפליקציות מסוימות.

מה נרשה למצלמה?
מה נרשה למצלמה?

נטרול טעינת אפליקציות עם מערכת ההפעלה

זו פחות פרצה ויותר תכונה שעלולה לעלות לכם ביוקר בחיי הסוללה של מכשיר המובייל שלכם (סמארטפון, טאבלט או לפטופ). היכנסו להגדרות -> פרטיות -> לשונית Background apps ושם כבו את כל האפשרויות שנראות לכם לא שימושיות שזה בערך כל האפשרויות חוץ ממזג האוויר, אולי…

מפנים משאבי מערכת
מפנים משאבי מערכת

בנוסף, תחת אותן הגדרות של Privacy עברו לשונית לשונית וכבו את כל האפשרויות הלא נחוצות שפוגעות בפרטיותכם, רובן לא נחוצות בעליל. ראו בתמונה למטה.

עוד פרצות בפרטיות
עוד פרצות בפרטיות

נכון, הרבה עבודה כדי להגן על הפרטיות אבל אל תתעצלו. בצעו אותה. שלא תצטערו אחר כך.

מקור: לא הכל דבש: כך תתקנו את ליקויי הפרטיות בווינדוס  10 פלוס תוספות והסברים של הבלוג ותמונות להדגמה.

[qrcode]

תגובות בפייסבוק:

תגובות

תגובה אחת

אהבתם? לא אהבתם? אשמח לתגובה

%d